Skip to content

Blogg

All posts

Fördelarna med lojalitetsprogram i en värld utan 3:e-partskakor - Fler annonsörer vänder sig till Marketing Automation när kakorna fasas ut

Som ni vet har varumärken förlitat sig på tredjepartscookies för beteendestyrda och retargeting-kampanjer i decennier. Nu står vi nära en förändring.

Den ökade medvetenheten kring etisk datainsamling och integritetsproblem betyder att varumärken kommer att behöva hitta nya sätt att segmentera och aktivera sin publik.

Det är där lojalitetsprogram kommer in. Starka varumärkeslojalitetsprogram bygger på insikter från förstapartsdata och erbjuder en mängd möjligheter att utöka dina datatillgångar för riktade kampanjer. Om ett strategiskt genomtänkt lojalitetsprogram inte är en del av din marknadsföringsstrategi idag, läs vidare för att ta reda på varför det borde vara det.

Den nya kakfria världen
Det går inte att undvika det faktum att utfasning av cookies kommer att ha en stor inverkan på hur varumärken implementerar och hanterar marknadsföringskampanjer. Tredjepartscookies var inkörsporten till att ta sikte på konsumenter – från besök på webbplatser, produkter de köpte och intressen.

De möjliggjorde också kampanjmätning och attribution. Varumärken kan spåra omvandlingar från en viss annons och få insyn i ROAS. Utfasning av cookies gör det svårare för tillförlitliga multi-touch-attributionsmodeller.

Varumärkeslojalitetsprogram kan vara en skattkammare av insikter
Medan konsumenter betraktar obehörig datainsamling från tredje part med visst förakt, är de vanligtvis villiga att frivilligt lämna ut personlig information för något av värde. En genomförd YouGov-undersökning visade att 88 % av vuxna amerikaner med glädje skulle dela personlig information med varumärken om de fick rabatter, gratisprodukter eller belöningar i gengäld.

Det gör lojalitetsprogram till det perfekta verktyget för att samla in meningsfulla och korrekta kundinsikter i stor skala som en del av ett värdeutbyte. Eftersom lojalitetsprogram är utformade för att kultivera återkommande kunder, kan de insikter de genererar användas för att förbättra personaliseringsinsatser och bygga en bättre kundupplevelse. Många har lojalitetsprogram idag, men frågan är om man maxar värdet och möjligheterna?

Naturligtvis kräver lojalitetsprogram smidighet och taktik om det ska kompensera för tredjepartsdata och för att maximera programmets värde. En vanlig formel är att de mest lojala kunder utgör bara 20 % av dess publik, men genererar ofta upp till 80 % av intäkterna.

Varumärken kan använda ett belöningsprogram för att bygga en lojalitetsbro som förvandlar deras bästa kunder till ambassadörer. Ett korrekt utformat och genomfört lojalitetsprogram är en kraftfull ägd mediekanal som bygger engagemang, ökar marknadsandelar och driver försäljning.

De flesta varumärken har ett bra grepp om vilka deras kunder är när de gör ett köp, men de förlorar synlighet när transaktionen är klar. Många varumärken har inte koll på hur lojala deras "lojala" kunder verkligen är. Utan den insikten riskerar de att spendera pengar där det inte finns utrymme eller ger effekt.

Det är en win-win för varumärken och kunder
Med förstapartsdata kan varumärken leverera riktade erbjudanden till sina mest lojala kunder, vilket ökar deras livstidsvärde (LTV). De kan också engagera passiva kunder med övertygande erbjudanden som är utformade för att göra dem till lojala fans och därmed utöka marknadsandelen.

Varumärken får bättre ROI och kunder får belöningserbjudanden som får dem att känna sig uppskattade, vilket ökar deras lojalitet.
Varumärken med välutvecklade lojalitetsprogram är ett stort steg före i en framtid utan kakor. Det beror på att ansvarsfullt hanterad förstapartsdata blir den enda vägen för varumärken att öka sin publik, marknadsandel och försäljning när kakan faller isär.

Kontakta oss för att lära dig mer om hur partnerskap med Emarkable kan öka dina lojalitetsinsatser och försäljning – Vi är ett passionerat och mycket erfaret branschteam som är experter inom CXM och vi är övertygade om att vi kan hjälpa företag att maximera kundnöjdheten, personalisering, öka lojaliteten och lönsamheten. Vill du bokat ett möte och diskutera vidare möjligheterna med lojalitetsprogram?

Kontakta: Charlotte Thür, VD Emarkable AB - e-post - mobil +46 705 10 11 10