Skip to content

Blogg

All posts

Hur CXM formar kundernas uppfattningar

Customer Experience Management påverkar avsevärt hur kunderna uppfattar ett varumärke. Varje interaktion, från att surfa på en webbplats, kundkommunikation till att prata med personlig kundservice, formar kundens syn och känslor gentemot ett företag.

En positiv upplevelse kan leda till en gynnsam uppfattning, vilket är avgörande på en konkurrensutsatt marknad där kunderna har stora valmöjligheter. CXM säkerställer att företag levererar personliga upplevelser som överensstämmer med deras löften och samtidigt främjar en positiv varumärkesimage och ökar kundnöjdheten. Det här vet de flesta, men ändå händer det ganska ofta att vi som kund möts av en icke sömlös kundresa.

CXM:s roll i kundretention

CXM är avgörande för att behålla kunder, eftersom det fokuserar på att tillhandahålla exceptionella upplevelser som uppmuntrar kunder att fortsätta göra affärer med ett varumärke. Genom att förstå och möta kundernas behov, ta itu med problem snabbt och gå utöver förväntningarna, kan företag bygga starka, varaktiga relationer med sina kunder. Lojala kunder är mindre benägna att byta till konkurrenter och är mer benägna att göra återkommande köp, vilket är avgörande för långsiktig affärsframgång.

Att använda verktyg som kundnöjdhetsundersökningar eller spåra kundansträngningar genom ett Marketing Automation-verktyg kan hjälpa företag att identifiera förbättringsområden och säkerställa att de uppfyller kundernas förväntningar. Detta förutsätter att du använder dina datorkällor på ett effektivt och korrekt sätt.

Fördelarna med effektiv CXM kan mätas på olika sätt. Kundupplevelsen påverkar direkt viktiga affärsmått som kundlivstidsvärde (CLV), churn rate och muntliga rekommendationer. Vilket leder till ökade intäkter och minskade kostnader i samband med att skaffa nya kunder. - Detta har vi otaliga exempel på från våra samarbetspartners genom åren.

Det är få kanaler som så lätt går att räkna hem som att jobba effektivt med CXM och Marketing Automation alla möjligheter.

Vi vet från undersökningar (ex SWEDMA) att det lönar sig att ta hjälp på området om du fortfarande ser att det finns potential på området.

______________________________Linkedin-CXM-formar_______________

Vi berättar gärna mer om hur partnerskap med Emarkable kan öka dina lojalitetsinsatser och försäljning – Vi är ett passionerat och erfaret expertteam inom CXM och vi är övertygade om att vi kan hjälpa ditt företag att maximera kundnöjdheten, personalisering, öka lojaliteten och lönsamheten, även maxa användandet av dina datakällor.
 Vill du bokat ett möte och diskutera vidare möjligheterna för just ditt företag?


Kontakta: Charlotte Thür, VD Emarkable AB - e-post - mobil +46 705 10 11 10