blogg

Vad en VD behöver veta om Marketing Automation

Skriven av Nichlas Spångberg | Feb 13, 2024 11:12:01 PM

Som VD för ett växande företag tänker du ständigt på tillväxt, kundnöjdhet, konkurrens och lönsamhet. Dina två största bekymmer: Kommer mitt företag att uppnå budget? Kommer mina konkurrenter att kanske överträffa och stjäla mina kunder?

Ett verktyg som kan särskilja dig online är Marketing Automation (MA). Idag genererar internet i någon form majoriteten av potentiella kunder, försäljning och intäkter för många bolag.


Här är sju anledningar till varför fler VD:ar säger "ja till" och lyfter automatiserad marknadsföring: 

1. Sätter kunderna i centrum

Generering av potentiella kunder - MA ger dig möjlighet att samla in data som främjar bättre kvalificerade leads, kortare försäljningscykler, ofta större affärer och ökad kundlojalitet.

2. Förenklar verktygshantering

Ersätt e-postmarknadsföring och alla andra verktyg du använder för att bygga målsidor, spåra webbplatsbesökare etc. Ett MA kan sammanställa resulterande data till en enda profil som hjälper dig att än bättre förstå varje lead eller kundkontakt och segmentera effektivt.

3. Mäter det som betyder något

MA mäter och utvärderar vilket innehåll som leder till potentiella kunder, vilka metoder som driver konverteringar och vilka konverteringar som är bra. Genom att fokusera på att mäta det som är viktigt kan du finslipa insikter som hjälper dig att fatta smartare affärsbeslut och vara mer relevant.

4. Sammanför försäljning och marknadsföring

Marknadsföring och försäljning har ofta olika mål. Men genom att använda ett mer integrerat och automatiserat marknadsföringssystem har studier visat att dessa två team blir mer samordnade ur en verksamhetssynpunkt. Vi har flera exempel på kraftfulla resultat!

5. Möjliggör försäljning

Företags framgång kokas ofta ner till kronor och ören och MA gör det möjligt för dina säljare att komma åt historik för en potentiell kund och använda denna ovärderliga data för att erbjuda exakt den affär som en kund vill ha. Var noga med hur du använder ditt CRM, toppresterande marknadsförare vet detta. Ju mer information om varje kontakt, desto mer möjlighet till behovsanalys och riktade budskap.

6. Skapar bättre retention och lojalitet                                                  

MA skalar din retentionsstrategi genom att generera intäkter från såväl nuvarande som nya kunder. Det handlar om att utöka dessa kvalificerade potentiella kunder och få dem med på en lustfylld och relevant köpresa.

7. Driva upp intäkter

Företag som tillämpar automatiserad marknadsföring ser snabbare tillväxt och högre omsättning, det visar studier sedan länge. Även om automatisering ligger som grund är det också viktigt att komma ihåg att automatiserat betyder fortfarande att du kan vara personlig i din ton i marknadsföring och övergripande kommunikation. Anledningen till att intäkterna ökar är för att du oftare engagerar och ger värde till din målgrupp, vilket i sin tur befäster "känna till-, gilla- och lita på"-faktorn som är avgörande för att inte bara få nya affärer, utan även långvariga affärer.

Verkligheten är att du inte kan bli vass på försäljning och marknadsföring genom att bara lita på e-postsprutor och kalkylblad. Du behöver MA eftersom det kommer att hjälpa dig med:

  • Få mer gjort snabbare med färre resurser
  • Nå rätt potentiella kunder mer effektivt
  • Öka intäkterna från både nya och nuvarande kunder
  • Få marknadsförings- och säljteam att jobba mer integrerat 

Vi genomför gärna en workshop eller föreläsning för din ledningsgrupp eller marknadsavdelning.