Vi bryr oss om marknadsföringsautomation därför att det är nyckeln till att leverera sömlösa kundupplevelser. Marketing Automation är - automatisering av snabba, specifika och effektiva marknadsföringsbudskap, vilket skapar möjligheten att leverera personliga och relevanta budskap i stor skala. Det kan också bidra med kostnadsminskningar och samtidigt en bättre kundupplevelse. Men det är genomförandet det hänger på, något som varje bolag bör fundera på om det finns sätt att göra det mer effektivt, säkerställa att MA-processerna håller uppe kvalitet, utveckling och framför allt att man genomför sina planer.
Marketing Automation Platforms hjälper till att automatisera aktiviteter över olika marknadsförings-kanaler. Målet är att lägga repetitiva uppgifter som att skicka e-post, inlägg på sociala medier och hantera data automatiskt.
Marknadsavdelningar använder Marketing Automation (MA) för att säkerställa att deras kampanjer genererar önskade resultat snabbt och effektivt. Anställda kan fokusera på att tänka igenom problem på högre nivå när automatiseringen fungerar korrekt. Det kan ta lite tid att konfigurera initialt, men resultaten kan avsevärt påverka ditt företag när det väl är igång.
MA förknippas ofta med e-postmarknadsföring. Detta kan bero på att MA började med bland annat IBMs Unica-e-postplattform i början av 1990-talet och andra systemaktörer som fokuserade på den snabbt framväxande epostkanalen.
Det är användbart att ha ett automatiserat system för att skicka exempelvis e-postmeddelanden i stor skala till utvalda målgrupper eller utlösa e-postmeddelanden som svar på användarnas utvalda handlingar. Men att använda MA-verktyg endast för e-post kan resultera i en osammanhängande kundupplevelse. Därför måste marknadsförare alltid också överväga användning av andra kanaler.
Vi har flera exempel där MA ökat produktiviteten hos bolaget inom försäljningen och minskar omkostnader i marknadsföringsinitiativ med tvåsiffriga procenttal. Intuitiva MA-verktyg kan ge marknadsförare tidsbesparingar som kan investeras i andra initiativ och aktiviteter som på andra sätt ökar ett företags resultat.
En MA-plattform som fungerar för dig gör att du kan rikta in dig på din målgrupp och övervaka beteenden från dina kampanjer. Spårning av realtidsdata och övervakning av engagemang gör att du kan dra fördel av personlig kommunikation över flera kanaler. Konsekvent och relevant kommunikation till din målgrupp resulterar i ökad ROI och en boost i kundlojalitet.
Kom ihåg att MA tar över alla repetitiva uppgifter när de görs på rätt sätt. När du uppnår detta kan du skapa en sömlös och personanpassad kundupplevelse. Riktade e-postmeddelanden, förifyllda formulär baserade på användardata och förutseende i kundbeteenden hjälper till att säkerställa att dina kunder får samma upplevelse varje gång.
Verktyg och MA-plattformar kan ha specifika nischer i funktionalitet, men övergripande automatiserar de arbetsflöden. De hjälper oss att ta bort alla komihåglappar på våra skrivbord i takt med att automatisering görs med minimal mänsklig inblandning.
På rent grundläggande nivå skickas MA-kampanjers innehåll till en lista med kontakter baserat på ett specificerat beteende eller förutbestämda kriterier för att få dem att vidta en viss åtgärd.
Det finns gott om MA-verktyg tillgängliga. Den första tumregeln är att göra sin research och se vilken som skulle vara bäst för ditt företag och som hjälper dig att nå bäst de mål du försöker uppnå.
Om du känner till den här informationen kommer du att finna det enkelt att skapa ett arbetsflöde som fungerar. Säkerställ att systemet är funktions- och användarmässigt på en nivå som passar din organisation.
Se till att ditt innehåll är relevant, engagerande och konsekvent
Din publik är sannolikt redan bombarderad av oändligt mycket innehåll, och det mesta är inte så bra. Hur tänker du skära igenom bruset? Testa ditt innehåll innan du matar det till MA-verktyget.
Du vill producera vad folk faktiskt vill ha, inte vad du tror att de vill ha. När du har hittat det som din publik tycker är relevant och engagerande, leverera det till dem konsekvent.
Roa dina kunder och besvära dem inte med långa formulär och störande popup-fönster. Fokusera innehållet på en fördel, en möjlighet och en uppmaning till handling. Tumregeln "Keep it simple" gäller här.
Ett bra MA-verktyg håller marknadsföringen mot din målgrupp enkel och konsekvent samtidigt som den är mindre tidskrävande och mer kostnadseffektiv. Se till att din Marketing Automation ständigt förbättrar kommunikationen med din målgrupp.